Bygglov - ny byggnad eller anläggning
Den här tjänsten kräver inloggningE-tjänst - bygglov för ny byggnad och/eller anläggning
Välj ansökan om bygglov för nybyggnad om du önskar att bygga en ny huvudbyggnad och/eller ny anläggning.
Exempelvis bygglov för nybyggnad av enbostadshus eller anläggning av parkeringsplatser.
När en huvudåtgärd är vald finns möjligheten att lägga till följande extra åtgärder i ärendet:
- Rivning
- Installation av eldstad/rökkanal
- Komplementbyggnad
- Skylt
OBS! Om du vill göra en extra byggnad på din redan bebyggda tomt (komplementbyggnad) bör du istället välja en av de här e-tjänsterna:
- Bygglov för komplementbyggnad, välj då e-tjänsten bygglov - komplementbyggnad.
- Göra en anmälan för ett Attefallshus, välj då e-tjänsten anmälan - Attefallsåtgärd.
Bra att veta innan du skapar ett ärende:
- Om du önskar mer vägledande information kan du klicka här för att gå vidare till vår Bygglovguide.
- Du hittar alla våra e-tjänster och blanketter på sidan E-tjänster och blanketter för byggärenden.
- Det är inte möjligt att lämna in kompletterande handlingar i ett pågående, registrerat ärende via den här digitala ansökningstjänsten. Om du vill lämna in kompletterande, extra handlingar behöver du skicka ett mejl till bygglovavdelningen.
Om du planerar att bygga ett nytt flerbostadshus, inreda en befintlig byggnad med nya lägenheter, bygga en ny verksamhetsbyggnad, flytta in en ny lokal eller väsentligt ändra en befintlig lokal behöver du lämna in en mobilitetsredogörelse för bil- och cykelparkeringar till gatuavdelningen. Detta görs digitalt via gatuavdelningens e-tjänst Mobilitetsredogörelse. Som en del i vår prövning av bygglovsärendet kommer vi att invänta ett yttrande från gatuavdelningen om att eran föreslagna lösning godkänts innan ett beslut om bygglov kan tas. Läs mer om vad det här betyder på sidan mobilitetsnorm för Sundsvalls kommun.
Telefon 060-19 13 11 vardagar mellan kl. 08-17.
Skicka ett mail till bygglovavdelningen
Aktuella telefontider för bygglovavdelningens medarbetare finns på avdelningens kontaktsida på Sundsvall.se
Om du har skyddad identitet eller vill göra en ansökan på en skyddad fastighet måste du använda dig av våra utskriftsbara ansökningsblanketter för att vi ska kunna hantera ditt ärende korrekt. Det är även viktigt att du vet om att du själv ansvarar för att meddela oss om du har skyddad identitet eller om du anser att fastigheten omfattas av sekretess.
För dig med skyddad identitet kan det vara bra att veta att det ibland finns tillfällen under vår hantering av ditt ärende då vi behöver skicka ut grannehöranden, remisser till andra myndigheter eller dylikt. Om det krävs kommer vi inte att lämna ut några uppgifter om din identitet men de kommer att få se övriga handlingar som redovisar ditt planerade byggprojekt.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Indirekt behandlas IP-nummer. Dessa används ej för att identifiera personer utan samlas endast in på grund av tekniska krav.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida www.imy.se där du också kan läsa mer om dina rättigheter. Telefon: 08-657 61 00. E-post: imy@imy.se. Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm.
Personuppgiftsansvarig
Stadsbyggnadsnämnden
stadsbyggnadsnamnden@sundsvall.se