Ansökan om ekonomiskt bistånd
Den här tjänsten kräver inloggningLäs mer om hur det fungerar med ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd, sundsvall.se
Sök ekonomiskt bistånd
Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd är tänkt som ett stöd till dess att du kan försörja dig själv. En grundförutsättning är att du inte kan klara av situationen på egen hand trots att du har försökt bland annat genom att du sökt alla andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt att få.
Du som inte har ett pågående ärende
Hur fungerar ansökan?
- Logga in med ditt Bank-ID eller E-legitimation.
- Fyll i dina/era uppgifter.
- Signera med Bank-ID eller E-legitimation. Observera att både du och din partner behöver signera ansökan.
- Klart!
Bank-ID/E-legitimation
E-legitimation för dig som inte är internetbankkund
Dina uppgifter
Handlingar
Om du ansöker för första gången
Det är viktigt att du tar kontakt med mottagningsgruppen på ekonomiskt bistånd innan du skickar in ansökan.
Mottagningsgruppen ekonomiskt bistånd:
060-19 10 60, telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-12.00.
Om du har ansökt tidigare inom de 12 närmsta månaderna
Stickprov
För frågor kontakta din handläggare på telefontiden. Namn och telefonnummer finns på ditt beslut eller så kan du ringa till växeln, 060-19 10 00.
Vid frågor
Tisdag och torsdag klockan 13.00-15.00 i Kommunhusets reception.
Yohannes Wubneh
Telefon 073-276 12 25
E-post: Yohannes.wubneh@sundsvall.se
För dig som har en handläggare
Ring din handläggare under telefontiden på vardagar. Du kan hitta handläggarens namn på ditt beslut.
För dig som inte har en handläggare
Mottagningsgruppen ekonomiskt bistånd:
060-19 10 60, telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-12.00.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Besök Datainspektionens hemsida (https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnden@sundsvall.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Personuppgifter
- Boendesituation
- Ansökan
- Inkomster och tillgångar
- Sysselsättning
- Övriga upplysningar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in