Ansökan om ekonomiskt bistånd

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Läs mer om hur det fungerar med ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd, sundsvall.se

 

Sök ekonomiskt bistånd

Om du inte kan försörja dig eller din familj kan du ansöka om ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd är tänkt som ett stöd till dess att du kan försörja dig själv. En grundförutsättning är att du inte kan klara av situationen på egen hand trots att du har försökt bland annat genom att du sökt alla andra bidrag och ersättningar som du kan ha rätt att få.

 

Du som inte har ett pågående ärende

Innan du skickar in din ansökan kontakta mottagningsgruppen på ekonomiskt bistånd på 060-19 10 60 för att personlig rådgivning. Måndag till fredag mellan klockan 10.00-12.00
 

Hur fungerar ansökan?

  1. Logga in med ditt Bank-ID eller E-legitimation.
  2. Fyll i dina/era uppgifter.
  3. Signera med Bank-ID eller E-legitimation. Observera att både du och din partner behöver signera ansökan.
  4. Klart!
Tänk på att både du och din make/maka/partner/sambo behöver E-legitimation när ni ansöker om ekonomiskt bistånd tillsammans.
 

Bank-ID/E-legitimation

För att kunna legitimera dig på internet behöver du Bank-ID eller E-legitimation. Det är bankerna som ger ut Bank-ID. 12 banker i Sverige erbjuder Bank-ID. För att du ska kunna skaffa Mobilt Bank-ID behöver du vara internetbankkund hos en av bankerna som erbjuder tjänsten. Om du inte är internetbankkund se nedan.
 

E-legitimation för dig som inte är internetbankkund

Hos Skatteverket kan du ansöka om ett id-kort om du är folkbokförd. Skatteverkets id-kort innehåller en E-legitimation från Telia som du kan använda via en kortläsare till en dator.


Dina uppgifter

Fyll i ansökningsformuläret i den här e-tjänsten. Var noga med att fylla i alla fält och tänk på att du ansvarar för att uppgifterna är korrekta och sanningsenliga.
 

Handlingar

Se i E-ansökan vilka handlingar som ska bifogas.
 

Om du ansöker för första gången

När du ansöker för första gången behöver du lämna in underlag såsom kontoutdrag, fakturor/kvitton, deklarationen samt underlag för din aktuella planering. Se mer i E-ansökan.
Det är viktigt att du tar kontakt med mottagningsgruppen på ekonomiskt bistånd innan du skickar in ansökan.
Mottagningsgruppen ekonomiskt bistånd:
060-19 10 60, telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-12.00.
 

Om du har ansökt tidigare inom de 12 närmsta månaderna

Du behöver inte bifoga kontoutdrag och dina fakturor varje månad. Du kommer istället behöva spara alla dina underlag i tre månader så att du kan styrka dina inkomster och utgifter vid stickprov.
 

Stickprov

Du kan bli utvald för en slumpmässig stickprovskontroll. Vid en kontroll ska du kunna uppvisa handlingar gällande din ekonomi. Ni ska kunna styrka de utgifter ni har ansökt om samt visa att ni inte har oredovisade tillgångar. Vid en stickprovskontroll kommer vi att kontakta dig och meddela vilka handlingar du ska skicka in till myndigheten.
För frågor kontakta din handläggare på telefontiden. Namn och telefonnummer finns på ditt beslut eller så kan du ringa till växeln, 060-19 10 00.
 

Vid frågor

Läs mer om hur det fungerar med ekonomiskt bistånd på vår hemsida, Ekonomiskt bistånd, sundsvall.se

För dig som har en handläggare

Ring din handläggare under telefontiden på vardagar. Du kan hitta handläggarens namn på ditt beslut.

För dig som inte har en handläggare

Om det är din första ansökan eller du behöver rådgivning och information, kontakta:
Mottagningsgruppen ekonomiskt bistånd:
060-19 10 60, telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-12.00.

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa